6 klocków

Metoda „6 klocków” opiera się na koncepcji wykorzystywania w codziennej praktyce krótkich i przystępnych ćwiczeń mających uatrakcyjnić dzieciom proces zdobywania wiedzy oraz rozwijania umiejętności i postaw cennych w ich dalszym, dorosłym życiu.

By rozwój umysłowy przebiegał poprawnie, istotne są odpowiednio dobrane narzędzia i metody. Dzieci powinny być angażowane w różnorodny sposób, z możliwością wykorzystywania przy tym swojego ciała i zmysłów. Rozbudzając ciekawość atrakcyjnymi zadaniami, proces uczenia staje się skuteczniejszy.

Zestaw dla jednego dziecka to sześć dużych, kolorowych klocków o wymiarach 2×4 piny, np. LEGO® DUPLO. Klocki powinny być dostępne każdego dnia, dzięki czemu nauczyciel może sięgnąć po nie w dowolnym momencie i rozpocząć pracę. Tajemnica powodzenia metody „6 klocków” leży w ich regularnym powtarzaniu.

Podczas działania dzieci rozwijają jedną ze szczególnie istotnych funkcji mózgu – umiejętność kontrolowania własnego zachowania w dążeniu do określonego celu. Opisane w niniejszej książce ćwiczenia zapewniają dziecku możliwość rozwijania samokontroli, która jest podstawą dla innych procesów związanych z uczeniem się. Proponowane zadania nie stanowią programu nauczania jako takiego, ale pozwalają rozwijać większość obszarów ujętych w podstawie programowej.

Pomysły zebrane w książce „6 klocków – zbiór zadań dla edukacji przedszkolnej
i wczesnoszkolnej” są podzielone na sześć głównych kategorii. Można tu znaleźć ćwiczenia, które rozwijają umiejętności związane m.in. z sensoryką, mową, językiem, motoryką, zachowaniami społecznymi i emocjami ułatwiając tym samym zdobywanie wiedzy. Mimo ich wszechstronności staraliśmy się, by wszystkie:

  • miały otwarty charakter,
  • pozwalały dziecku być twórczym,
  • zapewniały dziecku możliwość współpracy z innymi,
  • mogły być dostosowywane przez nauczyciela do poziomu rozwoju dziecka,
  • były dobrą zabawą i wywoływały uśmiech na twarzach dzieci.

Pracownia „6 klocków” z zestawem kreatywnym LEGO® DUPLO® 45019 lub LEGO® 45020.

Opinie o książce

Mgr Joanna Trzebuchowska – logopeda, pedagog wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego, Przedszkole „Chatka Misia Uszatka” w Lusowie

„Jesteś młodym nauczycielem i brakuje Ci pomysłów, a może masz spore doświadczenie i chciałbyś wprowadzić ciekawe elementy do swoich zajęć? »6 klocków«  to książka z opisem interesujących zabaw do wykorzystania w przedszkolu i szkole. Niesamowite, w jaki twórczy i kreatywny sposób za pomocą 6 klocków można rozwijać: wyobraźnię, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację przestrzenną, uczyć się kolorów oraz dodawania. Nuda na zajęciach w przedszkolu i szkole?? – NIGDY!!! Gorąco polecam!”

 

Mgr Barbara Drab – nauczyciel nauczania wczesnoszkolnego, Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Tarnowie Podgórnym

„Podręcznik »6 klocków«  stał się dla mnie niesamowitą inspiracją do pracy z dziećmi. Zaskoczył mnie fakt, iż przy użyciu tak małej liczby klocków, nauczyciel może zrealizować zawrotną liczbę zadań.

Struktura podręcznika podzielona została tematycznie, co ułatwia pracę oraz realizację m. in. edukacji matematycznej, polonistycznej, społecznej, a także emocjonalnej. Zadania są skonstruowane w taki sposób, aby nauczyciel mógł je swobodnie modyfikować i dostosowywać do przedziału wiekowego grupy, z którą aktualnie pracuje. Symbol kaktusa przy niektórych zadaniach informuje o ich wyższym poziomie trudności. Podręcznik jest niezwykle uniwersalny i przydatny podczas realizacji zajęć, a także stanowi innowacyjny przerywnik pomiędzy nimi. Klocki, na których pracują dzieci, są atrakcyjne, dzięki czemu wykonując zadania mają poczucie, że świetnie się bawią! Dla mnie jest to podręcznik na 6! Serdecznie polecam!”

 

Mgr Natalia Kamińska – nauczyciel wychowania przedszkolnego w Szkole Podstawowej nr 26 im. Ryszarda Berwińskiego w Poznaniu

„»6 klocków« to kompleksowy zbiór zadań stanowiący atrakcyjne uzupełnienie warsztatu pracy każdego nauczyciela wychowania przedszkolnego czy nauczania początkowego. Skarbnica inspiracji umożliwiających wszechstronne oddziaływanie na rozwój dziecka poprzez kreatywną zabawę z wykorzystaniem zaledwie sześciu klocków.”

 

Wsparcie merytoryczne

Samo narzędzie, nawet najpotężniejsze, będzie bezwartościowe bez odpowiedniego wsparcia merytorycznego. Dlatego zapraszamy do naszej grupy na FB, gdzie można czerpać z doświadczeń nauczycieli pracujących z metodą 6 klocków, a także dzielić się swoimi pomysłami:

www.facebook.com/groups/6klockow


Materiały dodatkowe

Demo książki

Karty pracy do pobrania

 

Już w sprzedaży!

 

 

Szkolenia Akademii LEGO® Education

Oprogramowanie i materiały LEGO® Education

Wsparcie i serwis

Katalog LEGO® Education 2017

Oficjalny sklep LEGO® Education w Polsce